Katwijk en Fort Nieuw Amsterdam - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stephanie Conradi - WaarBenJij.nu Katwijk en Fort Nieuw Amsterdam - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stephanie Conradi - WaarBenJij.nu

Katwijk en Fort Nieuw Amsterdam

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

21 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Vandaag stond de trip naar Katwijk op de planning. Nee niet in Nederland om naar die vieze meeuwen te kijken, maar in Suriname om een plantage te bezoeken die nog in werking is. We reden ernaartoe en werden ontvangen door de bedrijfsleider. Even een korte plas pauze en daarna met de auto de plantage op. De plantage is 600 meter breed en 6 kilometer lang. Het bestaat uit verschillende delen waar gewassen groeien. Bij het koffie gedeelte staan verschillende soorten. Je hebt de arabica en robusta bonen. Bij deze bomen staat altijd een mamaboom. Deze zorgt ervoor dat de koffieplant in de schaduw staat en niet te veel zon vangt. De gids vertelde over de koffieplanten. Dit was heel interessant. Daarna reden we verder naar de citrusbomen. Hier hebben we ook wat geplukt en zijn terug gereden naar het begin. Hier kregen we uitleg over hoe de koffie wordt verwerkt tot halffabrikaat. De machines zien er heel oud uit, maar werken nog steeds! Op de plantage worden de bonen geschild, gewassen en gedroogd. Daarna worden de bonen vervoert naar de stad en daar geroosterd en verkocht. In het gebouw waar de apparatuur staat werd vroeger gebruikt als ziekenhuis voor alle slaven in omstreken. Later werd het gebruikt voor prostituees die werden van de straat geplukt en opgesloten in dit gebouw om uniformen te naaien voor de Surinaamse schutterij. Wat niet kon ontbreken was een lekker kopje koffie aan het einde van de rondleiding.
Daarna stapten we de auto in richting openlucht museum Fort Nieuw Amsterdam. Hier hebben we rondgelopen en gekeken. Dit was ook interessant om in de geschiedenis te duiken van Suriname. 's Avonds hebben we een hapje gegeten in de stad. We hebben heerlijke bruine bonen gegeten op z'n Surinaams.

• 24 November 2014 - 17:43

Greet:

Mooi hoor jullie laatste trip,nu nog even lekker bijkomen en dan weer naar huis!
    Ik zeg nog even genieten van de de Gietjebie die je wekt in de morgen,de warmte,het lekkere eten het zwembad en dan weer naar huis terug!

• 24 November 2014 - 19:34

Monic:

hoi steef heb je verhaal weer gezellig gelezen. nog even genieten en dan weer thuis .vind je het jammer of wel weer gezellig om naar huis te gaan.groetjes monicxx

• 25 November 2014 - 09:07

Inge:

Die koffie daar is goddelijk! Leuke trip ook naar Fort Amsterdam, vond ik toen ook heel bijzonder om te zien!