Afgelopen weken en een paar leuke weetjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stephanie Conradi - WaarBenJij.nu Afgelopen weken en een paar leuke weetjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stephanie Conradi - WaarBenJij.nu

Afgelopen weken en een paar leuke weetjes

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

07 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen weken hebben we veel stage gelopen. Ik heb het enorm naar mijn zin op stage en heb echt een band met de kinderen gekregen de afgelopen weken. Ze vinden het daarom ook jammer dat ik over twee weken alweer wegga op de school. Deze school is een school waar ik me echt gewaardeerd voel als leerkracht en waar ik enorm leer door zelfstandig groep 8 te draaien.
De zes meiden in m'n klas zijn enorm creatief. Ze kunnen breien, heel mooi tekenen, goed knutselen en heel mooi mijn haar invlechten! (zie foto's)

Ook hebben we sinds drie weken WiFi in ons huisje. Wat een verademing zeg! Normaal moesten we voor de WiFi een stuk naar voren lopen op het terrein om ontvangst te krijgen. We zaten vaak te werken aan de picknicktafel. Helaas zitten bij die picknicktafel veel muggen en vlooien. We ontvingen steeds wel het netwerk van de slager naast ons terrein. We hebben heel netjes gevraagd of we de WiFi code van hun mochten hebben, omdat wij geen WiFi in ons huisje hebben. Dit wilden zij wel geven. Heel aardig van ze! Nu kunnen we tenminste lekker in de woonkamer aan school werken etc.

Donderdag 23 oktober was het Divali. Dit is een nationale feestdag in Suriname. 's Avonds steken de mensen dia's aan. Dit is een bakje met een soort olie en een watje erin. Het watje steken ze aan en het blijft dan een paar uur branden. Ze zetten deze lichtjes voor en om hun huis heen. De mensen geloven dat god Laksme langskomt om rijkdom te brengen. Want als het huis niet verlicht is, staat de godin je huis over. We zijn met de taxi een rondje wezen rijden langs verschillende huizen. Ook zijn we langs het Onafhankelijkheidsplein gereden en hier even uitgestapt om naar de mega grote dia te lopen.

Soms hebben we hier als huisdieren gekko's. Deze beesten komen van buiten en zijn op jacht naar muggen. Nou het idee dat ze in je huis lopen en 's avonds misschien op bezoek komen in je kamer nee bedankt. Jolein was zo lief om het beest naar buiten te jagen en ik gaf de aanwijzingen vanaf een grote afstand haha! We hebben gelijk de deuren gesloten en onze slippers voor de deuren gezet, want ze komen gewoon onder de deur door naar binnen.

Ook zijn we vorige week bij een collega wezen eten. Dit was enorm gezellig. Zaby had lekker zelfgemaakte pizza gemaakt. Mmmm!

We reden vorige week naar huis vanuit stage en zagen op de hoek van de straat vuurwerk (dachten we). Nou het bleek een elektriciteitskabel boven de weg te zijn. Er kwamen allemaal vonken en rook vanaf. We zijn gauw een blokje omgefietst.

Ook gaan we hier naar de chois. Dit is een wahalla voor ons. Het is een soort Albert Heijn (met dezelfde prijzen). Als we hier komen halen we altijd heerlijk een stokbroodje. Mmmm.. De andere helft van de boodschappen doen we bij de chinees. Nee geen chinees zoals we die in Nederland kennen, maar een winkel die zowat in elkaar stort en waar soms producten over de datum zijn. Ook kunnen ze geen Nederlands. Erg handig.. Ons brood halen we bij Fernandes. Het brood is hier niet echt vullend, maar je moet iets. Ook halen we vaak veel treden water tegelijk met onze taxi chauffeur, want ik drink hier echt niet uit de kraan..

De regenbuien hier zijn ook best grappig. Je ziet een donkere lucht aankomen en je weet bijna zeker dat daar een bui uit gaat vallen. Als het begint te spetteren moet je heel snel schuilen, want dan breekt het los. Zoiets als een harde regenbui/hagelbui in Nederland. Deze bui duurt vaak maar 5 minuten en daarna komt de zon weer te voorschijn.

Oh ja ik krijg gemiddeld 15 muggenbulten per dag erbij. Zie voor het mooie resultaat de foto. Ze vinden me heerlijk! Het gekke is dat de muggen hier niet zoemen. Een enkeling wel. Ik denk dat ik anders gek zou worden van het geluid. Dit zal ik zeker niet missen als ik weer terug ben in Nederland.

Jolein en ik zijn nog wezen zwemmen zaterdag. Heerlijk! We betalen 50 SRD p.p. (Ongeveer 11 euro) Je mag hier de hele dag van zwemmen, een lunch en een non alcoholisch drankje voor uitkiezen. Nou mooie deal al zeg ik het zelf.

Het vroege opstaan is nog elke ochtend een drama. Ik sta om half 6 op en om 7 uur moeten we op stage zijn. Ik ging in het begin 's morgens douche onder een koude kraan!! Vreselijk koud! Waarom niet onder warm water? Nou dat hebben we niet. Ik douche tegenwoordig maar 's avonds dan ben ik gelijk afgekoeld. Haha!

Nog een feit. Onze was droogt hier nauwelijks. Echt verschrikkelijk! Soms duurt het wel twee dagen voordat het droog is.

Agh als ik nu denk aan het verkeer in Nederland. Woow dat word wennen als ik terug kom en weer aan de andere kant van de weg moet rijden. Phoe!

Morgen gaan Jolein en ik op trip. Volgend verslag komt er dus weer snel aan!

Bye en een dikke Brasa!

  • 07 November 2014 - 22:41

    Roelof:

    Hoi Steef,

    Jaaa Chois is een beleving, zeker voor mij als Supermarktmanager bij AH.weet je dat ze er hetzelfde brood verkopen als bij AH? Boulogne en Madeleine maïs, heerlijk. Ik vind ze wel erg diur, vooral verse producten. Wat zal jij Suriname gaan missen. Leuk dat je het zo naar de zin hebt.

    Groetjes, Roelof

  • 08 November 2014 - 16:52

    Monic:

    hoi steef . wat ontzettend leuk om dit te lezen. en dat jeje zo vermaakt. heerlijk. lekker genieten. je was al zelfstandig maar ik denk dat je hier ook heel veel van leert. dan zie je ook wat een luxe we hier hebben . nog heel veel genieten. en tot gauw alweer he. groetjes monicxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 7527

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 28 November 2014

Suriname

Landen bezocht: