Bigi pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stephanie Conradi - WaarBenJij.nu Bigi pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stephanie Conradi - WaarBenJij.nu

Bigi pan

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

10 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Maandag 9 september en dinsdag 10 september naar Bigi pan geweest. Bigi pan betekent groot meer. Eerst 3,5 uur a 4 uur gereden richting Nickerie. We zaten in een busje zonder airco en helemaal achterin. Er zaten ook nog drie mannen in het busje die naar een andere plek gebracht moesten worden. De buschauffeur reed enorm hard en haalde veel mensen in. Dit ging soms op t nippertje goed. Daar aangekomen moesten we op een klein bootje stappen met nog twee andere. Dit was een koppel van rond de 50. Super leuke mensen! Toen we in het bootje zaten begon het te regenen. Gelukkig niet lang. Toen we van de grote rivier afbogen kwamen we bij een ophoging waar we de boot overheen moesten trekken, de bootman zette ons eerst af en daarna nam de bootman een 'aanloop' met de boot. We hebben met z'n alle de boot verder eroverheen getrokken. Daarna konden we verder varen. We hebben in totaal 45 min gevaren. Tijdens de rit kwamen we veel mooie vogels tegen.
Eenmaal aangekomen op het grote meer (Bigi pan) zagen we huizen midden in t meer op t palen staan. In een van die huizen sliepen wij. Daar aangekomen kregen we wat te drinken en onze kamers werden in orde gemaakt. Wij mochten op een kamer met z'n 3e slapen. We hadden ook een kleine veranda voor onze kamer. Ik sliep voor de deuropening dus had een mooi uitzicht op t water vanuit m'n bed. We kregen een late lunch en daarna zijn we 's middags een stuk gaan varen. Tijdens alle boottochten veel mooie vogels gezien. Zoals de moeras reiger, kleine zilverreiger grote zilverreiger, ijsvogel, zwarte stern, moerras arend, vis arend, rode ibis en nog veel meer. De rode ibis had een super mooie, fel rode kleur. Tijdens t varen gingen we vissen vangen. Er werden netten gespannen om vissen te vangen. Met de boot werden de vissen opgejaagd en twee mensen gingen t water in en sloegen met stokken op t water om de vissen op te jagen. In het net zaten veel vissen. Ik heb snel gekeken en daarna omgedraaid. Ik vond t maar niks. De vissen werden in een bak gegooid om mee te nemen. Er zaten ook wat krabben bij. Terug in de lodge kregen we avond eten. Na het eten zijn we in het donker kaaimannen gaan spotten. We zagen er veel. Er waren ook veel kleine kaaimannen dus die waren moeilijk te vangen. Bij de laatste poging vingen ze er een. Mond dichtgemaakt met een touwtje. Iedereen mocht op de foto met de kaaiman. Ik wist niet dat ik dat beest zo eng zou vinden. Ik heb m dan ook niet vast gehouden. Daarna gingen we terug. Helaas lieten ze de kaaiman niet gelijk los maar brachten deze mee naar de lodge. Dit vonden wij allemaal zielig. Daar werd hij weer losgelaten. De volgende dag gingen we vroeg ontbijten. Daarna even gelegen in de hangmat en op het ligbed. 's Middags zijn we gaan varen richting t modderbad. Nou een modderbad was t zeker. Je kwam amper vooruit en moest je een soort van op trekken om verder te komen. Daarna afgespoeld in de rivier waar ook allemaal vissen, krabben, kaaimannen etc zwemmen. Terug naar de lodge gevaren, spullen gepakt en met de boot richting de bewoonde wereld gevaren. De bootman zag onderweg nog een miereneter. Helaas heb ik alleen zijn staart gezien omdat hij snel wegging. De boot moest weer over de ophoging getrokken worden om in de grote rivier te komen. Eenmaal aangekomen op de stijger moesten we even wachten op de taxi. En toen zijn we naar huis gereden. Wat een mooie ervaring was dit!

• 10 September 2014 - 18:53

Greet:

Klinkt allemaal super Steef maaruh.......géén vlinders gespot????
    Oei waar zullen die dan zitten??
    Leuk dat jullie dit alvast mee mochten maken.
    Groetjes aunt Gracie

• 10 September 2014 - 19:42

Frans:

Hoi Steef in vind je reisverhalen erg leuk zo te zien hebben jullie het erg leuk daar dat is mooi genoet er maar van

• 11 September 2014 - 08:10

Cocky:

Wat een leuke tocht hebben jullie gemaakt. Je maakt zo nog is wat mee zal opa leuk vinden. Wel goed dat jullie wat ondernemen hoor zie je nog wat van het land . Nog veel plezier
    Dikke kus voor allemaal

• 12 September 2014 - 22:35

Angelique:

Hoi, hoi steef,
    wat een verhaal en ervaring.
    Gaaf hoor!
    Gr.An.
    Heb je wel gemist afgelopen zaterdag

• 14 September 2014 - 13:59

Yvonne:

Ha die Steef jij zit echt in 1 groot avontuur!!! Gaaf hoor.... En super leuk om het allemaal een beetje mee te mogen beleven. Veel plezier nog. Dag stoere meid....